Acum 3 luni, pe 21 August 2016, am primit cu totii cumplita veste in care Maestrul Marin Moraru a incetat din viata. Maestrul Marinus, asa cum obisnuiau sa ii spuna apropiatii, a avut o viata personala discreta, nu i-a placut niciodata sa fie mediatizat…
„Tristetea este o stare de spirit. Nu imbatranim pentru ca am trait un numar de ani, imbatranim pentru ca ne-am parasit idealurile. Tot ce am gandit si n-am realizat, tot ce am visat si n-am implinit, toate gandurile frumoase lasate deoparte, toate tronurile infatuarii mele parasite sau stinghere, singuratice, pline de praful asteptarii. Toata copilaria mea maturizata de batranicioasa mea neputinta.”
Despre „trei gemeni venetieni”
Jucanad cele trei rolulri ale gemenilor, Marin Moraru asigura reprezentatiei un caracter memorabil. Nu este vorba aici numai de interpretarile propriu-zise ale celor trei partituri, magistral rezolvate cu o suma de mijloace de expresie al carui numar pare nesfarsit; nu este vorba depre <<meseria>> pe care Maestrul o stapaneste dumnezeieste; nu este vorba despre personalitatea lui plurivalenta, din care a mai relevant aici inca o fateta ca si necunoscuta noua. Dincolo de toate acestea in performanta actoriceasca a lui Marin Moraru trebuie vazuta in primul rand reamintirea, printr-un <<discurs>> scenic de virtuozitate, a unor principii de valoare generala care definesc actorul drept fiinta de exceptie, re-creator al creatiei, exponent al fabuloasei capacitate de expresie umana, individ capabil a stabili subtile punti intre viata si teatru, a le stabili dar si a le reteza brusc, atunci cand e cazul. Unii actori pot fi ca o lume, adica nesfarsiti, mereu cercetati, dar niciodata descoperiti si explicati pana la capat. Maestrul Marinus Moraru este unul dintre ei.